diumenge, 20 d’agost del 2017

Presentació 2. Delimitació de la Unitat Didàctica

2. Delimitació de la unitat.

El tractament dels gèneres dialogats forma part del primer dels quatre grans blocs en què la LOMQE divideix els continguts de llengua i literatura del segon curs de l’ESO, escoltar i parlar, i que amb escriure i llegir, coneixement de la llengua i educació literària, completa el currículum disenyat per al curs. Concretament, esta unitat didàctica és la que obri el curs, després que al curs anterior els alumnes ja han estudiat les diferències entre oralitat i escriptura i coneixen el valor de la conversa com a ferramenta per a la interacció social.
Esta unitat està pensada per a ser estructurada i planificada majoritàriament pel mestre, encara que existeix una gran possibilitat de obrir-la als alumnes perquè participen en la tria dels temes de les converses, debats i entrevistes que hauran de treballar en classe per practicar estos gèneres.
Si parlem dels objectius de la unitat, caldria destacar que es pretén treballar les següents competències que especifica la LOMQE:
-competència en comunicació lingüística: és la clau d’esta matèria. Des de la conversa espontània fins complexos textos expositius audiovisuals, l’individu necessita dominar el llenguatge per tal d’entendre i participar en el procés de la comunicació. En concret, en esta unitat, l’alumne haurà de estudiar, analitzar i representar un debat des dels diferents rols que formen part d’ell. També hauran de millorar l’escolta activa, a més de ser capaços de crear textos oral improvisat i diàlegs planificats, tots amb cohesió, coherència, adequació i correcció.
-competència per aprendre a aprendre: en esta unitat es fomentarà el coneixement i l’ús de tècniques de aprenentatge cooperatiu, a més de la utilització d’instruments senzills de memorització com els esquemes, les notes breus o les taules.
-competència artística i cultura: els textos triats i els temes de debat d’esta unitat seran sempre relacionats amb la cultura valenciana: emprarem textos valencians, es faran temes de debat d’interès per als alumnes segons el seu context, s’utilitzaran frases fetes del llenguatge oral propi de la nostra cultura.
-competència social i ciutadana: es fomentarà la utilització de formes de llenguatge no sexista, la tolerància i el respecte pels interlocutors en els diàlegs, a més de la creació de pensament crític.
-competència digital: la utilització de ferramentes digitals, tals com vídeos, o la possibilitat d’utilitzar internet en la cerca d’informació per als seus treballs, serà una eina quotidiana en el desenvolupament d’esta unitat didàctica.
-competència d’autonomia i iniciativa personal: mitjançant les tasques d’esta unitat didàctica, els alumnes desenvoluparan habilitats com la capacitat d’anàlisi, planificació, organització, adaptació a les circumstàncies (segons per on discórrega el debat hauran de ser capaços de respondre amb rapidesa), o negociació.
-competència matemàtica: encara que les xifres, en principi, no formaran part de la unitat didàctica, els alumnes hauran de ser capaços d’utilitzar el raonament lògic i deductiu a l’hora de fer els seus discursos.
Esta unitat està pensada per a ocupar sis sessions de 55 minuts:
1.    introducció al tema. Classificació dels textos orals: diàleg (espontani o planificat) i exposició.
2.    el diàleg espontani: la conversa
3.    el diàleg planificat (I): l’entrevista
4.    el diàleg planificat(II): el debat
5.    l’exposició
6.    conclusions

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada